
vrijdag, juni 20, 2003
Er is geen fotograaf die door vrouwen zo verfoeid wordt als Helmut Newton. Maar er is ook geen fotograaf die vrouwen zo tot in hun fijnste haartjes aanvoelt als Newton. In Düsseldorf hangt een ode aan de grote meester. 'Mode', zo zei hij, 'mode is dat wat vrouwen uittrekken om naakt te zijn.' Helmut Newton, misschien wel de grootste modefotograaf van de vorige eeuw. Maar mode interesseert hem niet.
Vrouwen wel. Dus bond hij ze vast met kettingen en touwen, liet hij ze lachend handgranaten gooien. Hij liet ze op bed knielen met op hun rug een paardenzadel, hij bond ze vast onder een helikopter of liet ze opdraven in compromitterende maar uiterst spannende situaties, hij liet ze in mannenkleding een vrouw verleiden, hij liet ze de liefde bedrijven met paspoppen, hij liet grote prachtige Amerikaanse vrouwen het spel spelen met kleine Amerikaanse mannekes. Hij zette ze naast elkaar: op de ene foto gekleed, op de andere foto naakt. Nooit was de studio de achtergrond, maar gewoon de straat, de hoerenbuurt van Rue St. Denis in Parijs of gewoon voor de deur van het theater, in geheimzinnige kamers in grote kastelen of op het strand als enige geklede vrouw tussen tientallen bijna naakte mannen. Als het jaarlijkse dieetnummer een foto nodig had, liet hij haar naakt op de tafel staan, omzwermd door kleermakers en schoenmakers die overal haar maten namen.
De mooiste tweehonderd foto's uit vier periodes van Newton hangen nog tot en met 17 augustus in het NRW-Forum in Düsseldorf. Een ode aan de liefde voor vrouwen in zwart wit. Een ode aan de beroemdste modefotograaf van de vorige eeuw. Na Anton Corbijn, Herb Ritts en Peter Lindbergh dus Helmut Newton. Hij heeft gelukkig al veel titels binnengehaald met als mooiste het cadeau van de Duitse uitgever Benedikt Taschen. Die liet op de valreep van de vorige eeuw het grootste, het zwaarste, duurste en dikste boek ter wereld maken. Sumo: 50 bij 70 centimeter, een prijs van 3000 euro, een oplage van 10.000 en dat alles voor 483 foto's van de mooiste en spannendste vrouwen die Hemut Newton voor zijn camera kreeg.
Lees verder in De Gelderlander over Newton en zijn tentoonstelling in Düsseldorf.
Vrouwen wel. Dus bond hij ze vast met kettingen en touwen, liet hij ze lachend handgranaten gooien. Hij liet ze op bed knielen met op hun rug een paardenzadel, hij bond ze vast onder een helikopter of liet ze opdraven in compromitterende maar uiterst spannende situaties, hij liet ze in mannenkleding een vrouw verleiden, hij liet ze de liefde bedrijven met paspoppen, hij liet grote prachtige Amerikaanse vrouwen het spel spelen met kleine Amerikaanse mannekes. Hij zette ze naast elkaar: op de ene foto gekleed, op de andere foto naakt. Nooit was de studio de achtergrond, maar gewoon de straat, de hoerenbuurt van Rue St. Denis in Parijs of gewoon voor de deur van het theater, in geheimzinnige kamers in grote kastelen of op het strand als enige geklede vrouw tussen tientallen bijna naakte mannen. Als het jaarlijkse dieetnummer een foto nodig had, liet hij haar naakt op de tafel staan, omzwermd door kleermakers en schoenmakers die overal haar maten namen.
De mooiste tweehonderd foto's uit vier periodes van Newton hangen nog tot en met 17 augustus in het NRW-Forum in Düsseldorf. Een ode aan de liefde voor vrouwen in zwart wit. Een ode aan de beroemdste modefotograaf van de vorige eeuw. Na Anton Corbijn, Herb Ritts en Peter Lindbergh dus Helmut Newton. Hij heeft gelukkig al veel titels binnengehaald met als mooiste het cadeau van de Duitse uitgever Benedikt Taschen. Die liet op de valreep van de vorige eeuw het grootste, het zwaarste, duurste en dikste boek ter wereld maken. Sumo: 50 bij 70 centimeter, een prijs van 3000 euro, een oplage van 10.000 en dat alles voor 483 foto's van de mooiste en spannendste vrouwen die Hemut Newton voor zijn camera kreeg.
Lees verder in De Gelderlander over Newton en zijn tentoonstelling in Düsseldorf.
